Vi på Mårdskog och Lindkvist strävar efter att ha ett bra samarbete med våra leverantörer och ser närproducenter som en viktig del av vår affärsidé. För att kunna leva upp till lagar, förordningar och krav som våra kunder ställer på vår sortimentsbredd, produktkvalitet och leveranssäkerhet behöver vårt samarbete hela tiden utvecklas. Det innebär att ni som leverantörer ger oss rätt förutsättningar för att kunna leva upp till dessa krav och på detta sätt göra förtjänstfulla affärer tillsammans.
Nedan följer information om vad som krävs som leverantör för Mårdskog & Lindkvist
Vi har valt att arbeta med informationsinhämtning via tjänsten Validoo Item.
För att ni skall kunna publicera information om era artiklar i tjänsten krävs det att ni är kunder till Validoo och abonnerar på ett företagsprefix från GS1. För mer information besök: http://www.validoo.se/support/validoo-item/ eller kontakta GS1 Kundservice: 08-50 10 10 10. Vårt GLN för mottag av Artikelinformation (VCD): 7350030179997.
Vid förändring av era sortiment ser vi att ni aviserar respektive kontaktperson hos ML 45 dagar före förändringen börjar gälla.
Dessutom skall uppdaterad Artikelinformation och/eller Livsmedelsbilaga i Validoo vara publicerad mot vårt GLN senast 5 veckor innan förändringen börjar gälla, så vi kan uppdatera informationen i våra interna system och processer.
Om förändringen faller inom GTIN-regelverket så skall en ny artikel publiceras istället för en förändring. För mer information om GTIN-regler läs gärna här: http://www.gs1.org/1/gtinrules/index.php?lang=swedish
Om det visar sig att informationen är felaktig på befintliga artiklar ser vi att ni snarast korrigerar er Artikelinformation och/eller Livsmedelsbilaga och sänder om informationen till oss via Validoo.
När artiklar utgår från ert sortiment vill vi också att ni aviserar respektive kontaktperson hos ML 45 dagar innan artikeln utgår samt att vi får uppgift om detta via Validoos Artikelinformation.
Informationsförordning (EU 1169/2011) ställer krav på märkning av produkter, där ingredienser, näringsdeklaration och markering av allergener tydligt skall framgå. Information skall också vara läsbar för kund.
Samma information som finns märkt på produkten, har kund rätt till innan köpbeslut.
För oss innebär det att de produkter vi saluför skall ha märkningar som följer lagstiftning och all information som är tryckt på produkterna finns tillgänglig i vår e-handel, vid telefonförsäljning och i säljande produktblad.
Mer information om EU-förordningen (EU) 1169/2011 hittar ni här:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R1169&rid=4
Läs gärna mer om hur lagstiftning skall tillämpas på Livsmedelsföretagens hemsida i Märkningshandboken.
http://www.livsmedelsforetagen.se/wp-content/uploads/2013/07/M%C3%A4rkningshandbokmaj2014.pdf?fff4dc
Prisändringar genomförs efter förhandling, i branschens gemensamma prisändringsfönster och med avisering senast 12 veckor i förväg.
Avisering sker med mallen ”Prisaviseringsunderlag MårdskogLindkvist.xls” och mailas tillsammans med ordinarie grundprislista till prisavisering@mardskog.se.
Mall: Prisaviseringsunderlag Mårdskog & Lindkvist
Första helgfria måndagen i februari
Första helgfria måndagen i maj
Första helgfria måndagen i september
Första helgfria måndagen i november
Första helgfria dagen i mars
Första helgfria dagen i september
Ni är ansvariga för era förpackningar enligt SFS 2014:1073, dvs deklarerar och erlägger avgifter.
Förordningen i sin helhet: http://www.lagboken.se/Views/Pages/GetFile.ashx?portalId=56&cat=24593&docId=2147322&propId=5
Vi är anslutna till REPA och ställer samma krav på våra leverantörer.
I de fall era artiklar där myndighet kräver information om spårbarhet, åligger det er att vara HACCP-certifierad.
Som leverantör till Mårdskog & Lindkvist AB är ni skyldiga att skicka och uppdatera bilder till vår webshop. Har du redan ett konto logga in på https://filer.mardskog.se/ . Har ni inga inloggningsuppgifter till filarkivet kontakta någon av våra kategorichefer.